Voor de opleiding communicatiewetenschap zijn we naast wetenschappelijk onderzoek ook vaak bezig geweest met het bedenken van concepten voor digitale innovaties of campagnes. Hierbij werd er in gespeeld op actuele problemen of richtten we ons op marketingstrategieën. Hieronder zijn een aantal van deze digitale oplossingen en een campagne te zien. Bedenk hierbij dat dit opdrachten voor de opleiding waren, en dus concepten zijn.

DIGITALE INNOVATIE

‘Plankgas’ is een VR Rijexamen die is bedacht naar aanleiding van de coronacrisis waarin de rijlesbranche hard is getroffen. Er zijn enorm veel rijlessen uitgesteld, dit heeft niet alleen gezorgd voor een achterstand bij het CBR maar ook voor onderbroken rijlestrajecten bij rijscholen. 

De VR-toepassing ‘Plankgas’ is bedoeld voor mensen die bezig zijn met hun rijlessen en extra willen oefenen om hun ritme vast te houden en rijvaardigheden te verbeteren, voor mensen die hun rijlessen hebben afgerond, opgaan voor hun examen en nog wat extra voorbereiding kunnen gebruiken en/of voor mensen die plankenkoorts hebben en die zich graag optimaal willen klaarstomen voor hun examen. Het doel van de toepassing is een echt rijexamen nabootsen, de deelnemer zal dan ook in staat zijn om in VR alle toepassingen uit te kunnen voeren die ook tijdens een echt examen uitgevoerd moeten worden, zoals koppelen, remmen, gas geven, schakelen, in 360 graden om zich heen kijken en de spiegels checken. Daarnaast is ook de omgeving zo realistisch mogelijk.

APP

De oplossing voor het afnemen van de werkdruk bij mantelzorgers is de app BUDDY. De app wordt gebruikt door de cliënt, de (hoofd)mantelzorger en door extra mantelzorgers die af en toe eens kunnen bijschieten. Cliënten kunnen verzoekjes doen voor activiteiten waarbij zij hulp of gezelschap kunnen gebruiken. Vervolgens kunnen de mantelzorgers, ook wel buddy’s, de verzoekjes accepteren en inplannen in de agenda. Iedereen heeft inzicht in de agenda. De mantelzorgers kunnen ook een verzoek invoeren. Daarnaast is er voor de mantelzorgers de mogelijkheid om dingen te rapporteren van de cliënt in het logboek of de ruimte om te chatten met elkaar.

De app is laagdrempeliger dan dat mensen volledig mantelzorger worden van een persoon, omdat zij onderdeel worden van een team. Er is dus een hoofd-mantelzorger die buddy’s kan zoeken en toevoegen in de app. Hierdoor wordt de werkdruk verdeeld over meerdere personen en neemt de werkdruk van de hoofd-mantelzorger af.

CAMPAGNE

Het doel van deze campagne is om een hogere waardering voor het merk te krijgen en daarnaast meer merkbekendheid creëren bij vrouwen. Op dit moment wordt Axe vooral gezien als een merk voor mannen, maar Axe heeft ook producten voor vrouwen. De reclames die Axe maakt zijn vooral reclames voor de producten voor mannen. Met behulp van onze campagne willen we een nieuwe tegenbeweging creëren die juist de vrouw neerzet als verleidster. Vrouwen moeten ook zelfverzekerd zijn en mannen kunnen verleiden. In dit geval wordt het stereotype man-vrouw verdeling omgedraaid. Op deze manier proberen we een nieuwe doelgroep aan te spreken voor de producten van Axe. In deze campagne wordt gebruik gemaakt van dezelfde sterke positionering als bij de campagnes voor de mannen: AXE helpt je om te verleiden. De campagne is een tegenbeweging van een eerdere campagne van Axe. Er is gebruik gemaakt van de communicatiestrategieën humor en seks.